sts

Inlägg publicerade under kategorin Resor

Av Elise - 4 september 2015 19:20

Nu är vi hemma igen :/ elr, i Stockholm :p vi mellanlandar här tills på söndag :) Känns lite sådär.. Vill ju va kvar på Kretaaaa :( men de är ja inte.. Tillbaka till verkligheten!

Men ja igår var vi ju i Chania :) köpte lite mer denna ggn!:D köpte en väska (fake ofc) för 44?, sen ett träningslinne för 12?, en t-shirt (som ka inte tog kort på, för den är inplastad med några dukar mamma köpte samtidigt) som ja ska ha på väggen, för 9?, sen en badbomb ja inte heller tog kort på för 3?.. Å ja tror nästan de va de :) jo en handkräm och en litr skål också! Men tog inte kort på skålen heller (alltså den är sågär liten som man kan ha nötter i tex) för den är inlindad i bubbelplast :)
Så de va ja rätt nöjd med!

Och på kvällen tog vi en restaurang vi åt på innan, "trädgården" kallade vi de för :) ja tog mixed fish-plate, vilket var enormt! De fanns för både en ocj 2 personer, och om detta var för en person, indrar ja hur stor den för 2 är haha! Å de ska komma från mig också ;) men av fisk/skaldjur känner man/jag inte riktigt denhär "smärtan" i magen när man blir överproppmätt, utan mer bara att man mår illa haha.. De kände ja igår :S men de va gott! Ångrar mig dock att ja inte provade svärdfisken..!! Ja glömde helt bort den, för ja tänkte spara den eftersom den låg längst ner, men sen vart ja proppmätt så ja inte ens kunde kolla på maten HAHA!

Sen fick vi in efterrätt gratis, melon och glass :) fick i mig en liten melonskiva och 3 skedar glass (en av varje smak)! :)

Och idag till frukost vart de då gröt med banan, 1 mugg me ganska mkt chasewnötter, för ville gö slut på den, 1 glas juice, och 1 skiva bröd med smör å ttp skinka tror ja!:)

Förresten lunchen igår blev en mixed vegetarian plate som jag å mamma delade på! Va fortfarande proppmätt från frukosten (buffén på hotellet) så vart proppmätt då också Pahahah..

Sen på flygplatsen köpte jag granatäppelkärnor doppade i mörkchoklad!:) sen köpte jah å mamma mandlar i "mörk"choklad oclså!:) dom va väldigt söta, som liksom allt godis nuförtin haha, men dom va goda!:) men har inte smakat granatäpplena än ;)

Så slänger ja in en bild från maten på flyget ;)

Men ikväll blir de bara kycklingsallad med bröd å sås till middag!:) är ganska hungrig, så hoppas maten snart kommer!:) har inte ätit på typ 8h om ja tänker efter haha..

Av Elise - 4 september 2015 18:58

Idag ska vi åka in till Chania igen!:) men denna gången på förmiddagen, så solar/badar vi på eftermiddagen :) förhoppningsvis blir de inte döhett under dagen :p men de kan få va hett när vi ska svalka av oss för sista gången i poolen ;) :( vill inte åka hem ääään..! Varför tog vi inte 2 veckor..:((

Men igår åkte vi ju då en hel del bil! Dock fick vi en gammal minicab utan AC, men som tur va fläktade de ju då lite.. Men dock var den pytteliten, och gixk inte fortare än 90 haha! Man va tvungen att vara minst 27 år för att få köra, så ja antar att den va rätt gammal.. Den kändes rätt gammal haha :p

Så då åkte vi i 2h till Elafonissi, trooor ja de stavas, men har förmodligen fel, och så var vi där i nån h, och sen åkte vi ytterligare 2h vidare till en annan badstrand, men stannade bara där i en halvtimme elr så, men vi badade inte (de andra gjorde) för vi va ganska trötta och inte så badsugna haha.. Så va de faktiskt lite småkyligt också :S klockan va halv 6 när vi åkte hemåt igen..:) och de tog en halvtimme att köra hem därifrån!
Och på Elafonissi åt ja chicken teriyaki till lunch, och en Questbar till snack :) och nu till middan vart de kyckling med champinjon- och paprikasås! Kände dock inga champinjoner.. Men känner att de blivit en hel del kyckling under denna resa haha!
Och jag var bland dom få som faktiskt åt upp hela tallriken ;) liten med stor aptit!
Och jo vi fick in vitlöksbröd och tzatziki till förrätt :)

Sen bjöd huset (som typ överallt här haha) på efterrätt!:) men de vart inte frukt som de oftast blir, utan cheesecake!:) den va smask! Lite söt dock... Men efterrätten iförrgår på fiskrestaurangen va verkligen söt! Allt va så sött så de vred sig i mun haha! Men åt iaf upp :) inte de sladdriga frukt-ish sakerna, de va inte alls speciellt goda.. De smakade typ bara sirap! Och kunde inte alls avgöra vilken frukt de va haha..
Men nu pratar vi inte maten i tisdags, utan maten igår ;)
Men ja va nöjd med maten igår iaf!

Och idag blir de då som sagt Chania igen :) hoppas ja hittar lite mer grejer denna gång!

Och dehär va också frukosten!:D smask ;) vi åt äntligen på frukostbuffén :) Jäkligt dyrt dock, 120 spänn/person :/

Igår såg vi pckså getter uppe i bergen som sagt :p ocj rådjur i en inhägnad efter vägen!

Men vattnet va helt turkost vid Elafonissi :D men de synns inte på bilderna tyvärr.. Men de va jättefint :) men dpck regnade det och va mulet.. Ocj de vart tydligen en tromb uppe i bergen efter att vi hade åkt :o tur att vi åkte när vi gjorde..
Så åkte vi bil uppe i molnen också vid nåt tillfälle ;p

Och jo vid frukosten åt ja nå grekisk yoghurt (antar ja) med chasewnötter, mandlar, pistagenötter, russin, å honung, å de måste ja ju börja göra hemma! Helt amazing! Ocj så gott!:D
Dock så va "efterrätterna" inte nån höjdare.. De va nån paj, men den smakade intr bra.. Tänkte skriva va den smakade men kommer inte ihåg haha!

Edit: detta skulle kommit upp i torsdags, låtsas att de e torsdag =)

Vattnet va så klart, så man ser inte ens att detta är under vattnet :D

Av Elise - 3 september 2015 15:29

Och jo vi fick in vitlöksbröd och tzatziki till förrätt :)

Men nu pratar vi inte maten i tisdags, utan maten igår ;)
Men ja va nöjd med maten igår iaf!

Så åkte vi bil uppe i molnen också vid nåt tillfälle ;p

(Snäckorna e nere på bottnen, men de syns inte ens för vattnet va så klart :D)

Av Elise - 2 september 2015 07:08

Igår så solade å badade vi som vanligt, till klockan halv 2 ungefär, så började vi göra oss iordning för Chania :) så tog vi bussen in klockan 3, som tog 25 min, och gick där till klockan 9! Vi åt också på en skaldjursrestaurang :) de va friterade räkor, nå minifiskar, friterad bläckfisk, å, Aa, ja tror de bara va de :p men de va inte de bästa ja ätit.. Ganska torrt å segt faktist :/ men de dög :) va dock lite halv njee när de va skal å allt haha.. De va linsom hela fiskar me skinn som bara var friterade, så de kändes lite konstigt att äta..

Men ja handlade faktiskt inte mycket..! Mamma sa att den mesta av shoppingen förmodligen skulle ske i Chania, men ja handlade bara en parfym och ett bar fake-raybans haha! Kostade liksom 60 spänn ;) kanske skulle köpt ett par blåa pckså.. Har ju ett par blåa, men de börjar bli lite halv-kassa efter denna resa hahaha.. :)

Men idag är de näst sista dagen (buhuu :'[ ) och vi ska åka till 2 olika stränder tror ja!:) vi ska åka rätt tidigt.. Men ja kommer ihåg att vi va på ena stranden sist vi var här för 5 år sen, och den stranden är bland topp 5 finaste stränderna i världen :) hoppas vattnet e så klart och att vattnet är fint/intressant så ja kan ta fina å coola bilder!:D de e rosa sand där också :) inte hela sanden förstås, men de längs vattnet :) men den rosa färgen kunde tydligen skifta beroende på nånting ja inte kommer ihåg vad de var.. Men de hoppas ja blir nice!:)
Men har bränt mig liite på låren, i ansiktet, och på ryggen..:((( bara de inte känns av eller blir värre idag bara..

Vi har hyrt en minibuss och 2 bilar, haha, hoppas de räcker till alla då ;) vägen toll första stranden är över lite berg å så, å de gick getter längs vägen sist! Skulle va roligt å få bild på lote vandrande getter uppe på en bergsväg;) fast de tog lite tid å åka har ja för mig.. Å vi ska åka om lite mindre än 1h haha!

Va rätt hungrig igår, så tog 2 gyros ;)

Och räkorna på bilden e ENORMA haha! Asså dom e lika stora som kräftor!
Och nu på morgonen äter ka gröt me banan, lite chasewnötter, å 1/2 bröd med smör å nåt pålägg ja inte bestämt än!:)

Av Elise - 1 september 2015 08:11

God morgon! Här är klockan 1h framåt, så klockan e precis 9 :)
Idag har vi äntligen planerat att göra nånting..! När de e 3 dar kvar på resan liksom..

Men idag planerar vi stt ta en till strandpromme nu efter frukost, sen bada lite i havet å så, sen kanske lite vid poolen också, sen i eftermiddag planerar vi att åka in till Chania, förmodligen med buss, sen ska vi äta på nån skaldjursrestaurang ikväll!:) vi kommer förmodligen typ ta upp en hel buss eftersom att vi e 18/20 pers! Haha!:D

Sen frågade ja mamma om vi kunde äta nere vid frukostbuffén nån dag, å de skulle vi förmodligen oclså gö ;) vi har nämligen inte bokat in de i hotellvistelsen som de andra gjorde..

Och middan igår blev nån buffé! Inte mkt toll buffé, men ja vart mätt, så, :)
Och frukosten idag blev då glutengröt (haha) med banan, en mugg apelsinjuice, och en mugg chasewnötter :) igår hade ja ju nötterna på gröten :p

Man blir inte speciellt hungrig i denna värme alltså.. Äter typ bara frukost, lunch, å middag.. Sen kanske nån glass emellan lunch å middag ;) men igår va ka rätt hungrig..! Åt en Questbar previs efter vi gixk igår, sen typ 1/2h efter åt vi lunch, sen åt ja en banan mellan de å middan också! Alltså min kropp borde ju typ få en chock för allt den får i ocj inte får i sig här haha..

Och förresren, alla tjejer fick en blomma av hotellägarnas pappa här igårkväll när vi skulle gå till restaurangen haha.. Gulligt :)

Av Elise - 31 augusti 2015 14:28

Igår gjorde vi samma sak som alla andra dagar.. Legat vid poolen haha.. Men igår sov ja inget iaf ;)

Men änsålänge är klockan snart 1, så vi ska gå upp till nåt ställe i närheten å äta :)
(Vi åt gyros)

Och ja alltså vi har ju inte gjort något mer än de igår.. Jo imorse tog vi en strandpromenad på 1 mil :) rätt chill ;) sen simmade ja ungefär 750m i poolen :p

Å juste, restaurangen vi åt på igår va prima! Vi åt här för 5 år sen också :) ja tog bläckfisk, och ja vart verkligen proppmätt! De va supergott!

Och nu är klockan halv 4.. Ååh vi har inte gjort nånting å halva resan har redan gått.. Om vi inte gör nånting imorgon kommer ja fan göra de själv!

Av Elise - 30 augusti 2015 10:51

Igår va en ganska chill-tråkig dag.. Vi hängde bara vid havet/poolen, men ja vill inte va i soolen i längre än 1h de första 3 dagarna här, så sen sov ja bara i skuggan hela dan.. De lät väl kul..? Inte speciellt.. Vill ju ta ut Max av denna resa :(

Men sen på kvällen åt vi på en jättefin restaurang! Synd att ja inte tog nå kort! Men ja beställde iaf kyckling med champinjonsås! Och fick potatis å ris till :) de va supergott! Mycket bättre än när vi åt iförrgår!:)
Sen gick vi å spelade lite biljard på en pub! I 1h haha.. Och lite lufthockey :) och ja drack en apelsinjuice ;) de e ju ingen åldersgräns på alkohol här..:p

Men Aa just nu ligger vi vid poolen igen, och kanske ska beställa in nån glass!:) eör äta ja vet inte riktigt.. Vi funderar också på vad vi ska göra idag, vi funderar på att åka bil till nån strand.. Men vi fårse :)

Och jo åt pizza till lunch igår, förvånad att ja faktiskt orkade hela haha!

Frukosten idag:

Fast förresten dom hörde fel på vår beställning igår också?? Ja beställde en vegansk pizza, som jag orkade på i menyn, men ja fixk en vegetarisk? Alltså med ost å så.. Och de fanns inte ens på menyn, så man undrar ju lote..? Vet han inte ens sj vaf som finns och inte finns på menyn? Samtidigt som ja Pekade på pizza - vegan?

Av Elise - 28 augusti 2015 20:01

FRAMMMEEEE!! Ååh så skönt..!

Vi lyfte då klockan 7.05, och kom fram 10.45 (11.45 grekisk tid), sen fick vi vänta på bussen å de vart lite smått strul hit å dit, så vi kom fram till hotellet vid 2/halv 3..! Sen packade vi bara upp å gick till poolen :) så vi var vid poolen runt halv 4 ca.. Väldigt bra start faktist, för ja ska verkligen inte bränna mig de första ja gör! Och ja tror de va precis lagom :) ska försöka att inte sola förens efter 14 den veckan vi är här.. Men ja hade solskydd 50 i ansiktet och 30 på kroppen idag..

Men när vi hade solat/badat ett tag gick vi tillbaka till rummen och gjorde iordning oss.. Jag började att duscha, ocj slängde bara på lite mascara å concealer lite snabbt, men mamma tog längst tid på sig.. Så ja är intr säker riktigt när vi åt, men de va väl kanske runt 7-tiden..?

Men till middag åt ja kyckling med curry!:) men de vart nå fel, för först kom dom med något annat, ocj hade väl antagligen hört fel.. Så de va väl lite surt för dom..! Och så skulle de va potatis till Också, men ser ni någon potatis på tallriken..? Samma för mamma, men hon beställde något annat, hon skulle fått 2 olika såser också men hon fixk bara en..

Men till skillnad från sist vi va här så tycker ja hotellet har toppat ganska mycket!:) känns mycket mer modernt å fräscht nu! Skönt de! :)

Men ja handlade lite på Arlanda också ;) men bara lite.. Ett nagellack, och ett litet kit på VS..:) sist (februari 2014) så köpte ja också ett sånthär litet mini-set, men då var de i en VS necessär.. Som ni sett stt ja använder ;) men denna gången va de tydligen i en kartong..:p men de är då en body splash, en lotion, och en duschgel! Perfa!:) förra gången tog ja Love Spell, och nu coconut passion ;)

Men de är väl alltså de som hänt hittills.. Vi har precis vart på en liten mini-affär som ligger mittemot hotellet, väldigt smidigt må ja säga, och handlat lite frukost till imorn :) ja hittade havregryn! Inte glutenfria, men äsch :) de stod 100% whole Grain oats! Så inte glutenfria, men tar hellre de än nån yoghurt ja inte ens dattar var de är så ja kanske äter något annat haha..!

Så de var då dag 1!:) vi ses imorn!

Jo btw, så glad att de finns internet!!:D lite halv-segt, men de får man ta ;)

Åt en Questbar previs innan mackan vid poolen också ;) Så fick man bröd på flyget också, men man fick efter ja tog kort!