sts

Direktlänk till inlägg 14 maj 2015

Glutenfria proteinrika tortillachips

Av Elise - 14 maj 2015 08:21

Ååh! Perfekt!:D dessa kommer nog försvinna i ett nafs!
Igår så bakade ja lite tortillachips :D och resultatet vart verkligen bra ;)
Hela satsen innehåller:

367 kcal
31g protein
24g kolhydrater
16g fett

Så till receptet då :D

4 äggvitor
1 msk fiberhusk
1 msk hela linfrön
50g kikärtsmjöl
1 msk kokosmjöl
2 dl vatten

Olivolja + kryddor. Jag kryddade med salt, timjan och rosmarin.

Gör såhär:

Sätt ugnen på 225 grader. (Min gick bara upp till 200 så de fick räcka)

Blanda ihop alla ingredienser till en tjock smet i en skål. (Utom olivoljan och kryddorna)

Värm en stekpanna (medelhög värme) och klicka ut smeten, och sprid ut med stekspaden (ha på olja innan så smeten inte fastnar) likt Crepes. De ska va så tunt som möjligt.

Stek ca 2 min på första sidan, och 1 min på andra.

Lägg sedan, på en tallrik, och fortsätta steka "crepesen".

Skär sedan varje "crepe" på mitten, och sedan i trianglar. Lägg på en bakplåt med bakplåtspapper. Låt dom inte ligga på varandra. (Jag behövde 1 1/2 plåt, så 2ggr behövdes ugnen) strö på olivolja så jämt som möjligt, och krydda sedan.

Grädda i ugnen i 5 min. Ta sedan ut och vänd på alla chipsen. Grädda ytterligare 5 min.

Ta ut och låt svalna.


Dehär receptet kanske verkar komplicerat, men de va de inte :) oxh jah är onte bra på att baka. Men de gick hur bra som helst!:D Man kanske ser att ja inte är så bra, haha, de vart ju inte världens finaste chips ;) men är nöjd med resultatet!:D
Det här receptet får 4.5/5 av mig :D riktigt bra alltså! Tycker ni ska prova!:)


Recept: tasty-health.se

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Elise - 15 januari 2017 20:37

Nu är veckan slut. Ny vecka imorn. Och imorse fick jag faktist erbjudande på match, som jag tackade ja till. :) blir ett tufft motstånd, men det är i vilket fall lärorikt! Ska gå en förmatch på proffsgalan där matchen mellan Braekhus och Svensson 28 ...

Av Elise - 12 januari 2017 10:45

Snaaart är de helg!:D vår spanska var inställd, så vi hade matte 8.30, sen har vi svenska 12.45 och engelska och slutar tidigt! Tidigast på veckan iaf:) och har klarat mig väldigt bra å äta:) i tisdags var då första skoldagen efter lovet. Tisdag och ...

Av Elise - 9 januari 2017 11:05

Hejhej! De va längesen :) tog lite lov härifrån också;) men jag va ju utomlands 24-31! Gud så skönt de va å komma bort och inte tänka på å träna, och kunna äta vad jag vill. Vädret va helt okej. De va 20-22 grader varje dag, och vi solade 4 av dagarn...

Av Elise - 23 december 2016 11:33

Den här veckan har vart så skön... Fick lov i tisdags, hade vilodag då också. Sen har jag ätit vad jag har velat hela veckan!! Vääldigt mycket skit alltså ;) å de kommer fortsätta för är på Gran Canaria med all inclusive nästa vecka!!:D Men jag ha...

Av Elise - 19 december 2016 11:58

Snart jullov! Åh, är så nöjd med livet just nu :) vi hade precis spanska, vi gjorde nåt papper där vi skulle läsa en text sen göra typ 2 korsord.. Sen fick vi sluta 25 min tidigt, åt, och nu har vi matte 12.45 sen slutar vi!! Sen är de avslutning imo...

Ovido - Quiz & Flashcards